2015. március 19., csütörtök

Milyen autót érdemes használni a cégnek? -Hasznos kérdések-válaszok 2. rész

" A sorozat közvetlenül a könyvelőirodában elhangzó hasznos, gyakori vagy éppen aktuális kérdéseket válaszolja meg."

Kérdés: Milyen autót érdemes használni a cégben?  

Válasz:
 Ezt a kérdést gyakran hallom könyvelőként. A megfelelő válasz megadásához ismerni kell a cég tevékenységét, azt, hogy milyen célra használja a gépjárművet, egyátalán milyen "gépjármű-tipus" az amely ideális az általa végzett tevékenységhez.  Természetesen többféle gépjármű üzemeltetése is felmerülhet.
 Még mielőtt belevágnék az egyes esetek részletezésébe, tisztázni kell bizonyos kérdéseket.
Mi számít személygépkocsinak és mi tekinthető tehergépjárműnek?
 Ez nem egyszerű, ugyanis azt, hogy milyen autó után mennyi adót fizetünk és mennyi költséget és hogyan számolhatunk el, az azon múlik, hogy az a gépjármű személy- vagy tehergépjármű. És hogy tovább bonyolítsam, mindezt két törvény is szabályozza, az SZJA-törvény és az ÁFA-törvény. A két törvényben e tekintetben sajnos átfedés van, tehát előfordulhat, hogy az a gépjármű, amely az ÁFA törvény szerint tehergépjárműnek minősül, az az SZJA törvény szerint személygépjármű.
 A későbbiekben fogjuk látni, hogy ennek miért van nagy jelentősége.
Tekintsük át, hogy akkor a fenti törvények szerint mi számít személygépkocsinak?SZJA Törvény 3.§ 45.pontja értelmében: 
Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.

Az Áfa-törvény  124. § (1) bekezdése szerint pedig a személygépjármű az, amelynek vámtarifa száma 8703
" A 120. és 121. §-tól függetlenül nem vonható le:
a) a motorbenzint (vtsz. 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 59) terhelő előzetesen felszámított adó;
b) az a) pontban nem említett egyéb üzemanyagot terhelő előzetesen felszámított adó, feltéve, hogy az személygépkocsi (vtsz. 8703) üzemeltetéséhez szükséges;
c) az a) és b) pontban nem említett egyéb terméket terhelő előzetesen felszámított adó, feltéve, hogy az személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához szükséges;
d) a személygépkocsit terhelő előzetesen felszámított adó;"



Megfigyelhető, hogy míg az áfa törvény a vámtarifaszám alapján sorolja be a gépjárműveket a személygépkocsi fogalmába, addig az szja törvény egy saját feltételrendszert állít fel.
Az úgynevezett vegyes használatú (személyszállításra és teherszállításra is alkalmas) gépjárművek esetében tovább kell vizsgálni, hogy együttes össztömege a 2500 kg-ot meghaladja-e és­ a rakodótér átalakítás után alkalmas lehet-e személyszállításra.


 Ha érdekli, hogy a fentiek ismeretében milyen gépjárművet érdemes üzemeltetni adózási és költségelszámolási szempontból, milyen nyilvántartásokat kell vezetni a használattal kapcsolatban, a sorozat következő részében megtudhatja...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése