2014. október 31., péntek

Ha fejben már kitaláltad- írdd le! Az üzleti terv a legfontosabb lépés indulás előtt


Gondoljunk arra, hogy amikor házat kezdünk építeni, akkor is megtervezzük, milyen legyen, miből mennyit vegyünk, ki mit dolgozzon stb... Ugyanígy meg kell terveznünk a vállakozást, amelyre ötletünket építjük.

Felelősségteljesen vállalkozást indítani, véleményem szerint egy jól átgondolt üzleti terv nélkül eléggé kockázatos.

 Kimutatások igazolják, hogy az üzleti tervhez igazodó vállalkozások bevétele több, mint 50%-kal gyorsabban növekedett, mint azoknak, akik nem készítettek ilyet. Egyszerűbben fogalmazva az üzleti kudarc elsődleges oka az üzleti terv hiánya.
A vállalkozás indítását tervezőknek ezért az elsődleges tanácsom az, hogy írjunk üzleti tervet. 
Ha nem indulunk pályázattal, vagy hitelfelvétellel, akkor ne bonyolítsuk túl. 
Legyen  érthető és átlátható a számunkra. Egy időszak legyen megtervezve, amihez később viszonyítani tudjuk a vállalkozás eredményességét.
Így időben észlelhetjük, ha valami nem úgy alakul, ahogy terveztünk. Meg tudjuk állapítani, melyik terület működik másként, mint a tervünkben, és időben orvosolni tudjuk a kedvezőtlen folyamatokat. 
Ettől ne sajnáljuk az időt, később többszörösen megtérül. 
 Ne becsüljük se alá, se túl leendő vállalkozásunk lehetőségeit, próbáljuk megmaradni a realitás talaján.
Hasznos oldalak az üzleti terv készítéséhez:
vállalkozás-okosan
Üzleti terv. Hogyan készítsek üzleti tervet?
Hogyan kell üzleti tervet írni?




2014. október 26., vasárnap

Egyéni vállalkozás indításának kezdeti lépései

Amennyiben eldöntöttük, hogy a tevékenységünket, mellyel vállalkozni szeretnénk, egyéni vállalkozásban fogjuk végezni, akkor tekintsük át, melyek azok a lépések, melyeket meg kell tennünk a megalakulás érdekében.

 Először gondoljuk végig, milyen tevékenységet fogunk végezni,  és ahhoz milyen szakhatósági engedélyre, szakmai követelményre van szükség. Ha nem rendelkezünk a megfelelő végzettséggel, megoldható alkalmazott felvételével.

 Érdemes ügyfélkaput nyitnunk, mert ezzel a későbbiekben is fáradság nélkül intézhetünk ügyeket. Ehhez egy alkalommal kell befáradnunk bármely okmányirodába.
 
Az ügyfélkapuba történő belépést követően, az ügyintézés fülön az "egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése" -re kattintva, a megye és a település kiválasztása után megjelenik a kitöltendő nyomtatvány linkje.
 Erre kattintva a nyomtatvány letöltődik az ÁNYK programba(nyomtatványkitöltő program, letölthető a NAV oldaláról), innen elindítva, kitöltjük, majd beküldjük az ügyfélkapun keresztül.
Érdemes odafigyelni a kitöltésnél az adózási formára.
 Ha terveink szerint az árbevételünk nem fogja elérni az évi 6 millió forintot, akkor választhatjuk Áfa szempontból az alanyi adómentességet (19. sor), és a KATA adózási formát (17. sor), melyről bővebben itt olvashatsz:
Ha hibátlanul töltöttük ki a nyomtatványt, néhány napon belül megküldik az erről szóló igazolást.
Ezután be kell jelenteni vállalkozásunkat a NAV-nak (14T101E), a helyi önkormányzathoz az iparűzési adó alá, a Kereskedelmi és Iparkamarához, valamint bankszámlát kell nyitnunk. (A nem áfa-körös vállalkozásoknak nem kötelező a bankszámla nyitás)
Fontos még, hogy ha az egyéni vállalkozásban főállásban dolgozunk, be kell jelentenünk a biztosítási jogviszony keletkezését is. (14T1041)
Ne feledkezzünk el a bélyegzőről és a számlatömbről sem.
 Ha KATA adózást választottunk, írassuk rá a bélyegzőnkre "kisadózó", így biztos nem fog lemaradni egyetlen számláról sem.
Az adózási forma és az áfa kérdésben érdemes szakember segítségét kérni. 
Amennyiben kérdése van, tegye fel, válaszolni fogok:kérdésfeltevés egyéni vállalkozással kapcsolatban